Thursday, February 14, 2013

Syabab Musafir Kasih

Assalamualaikum semua...

Ku berdoa semoga sahabat-sahabatku yang sedang membaca tulisan sederhanaku ini mendapatkan kesabaran yang tinggi dalam menghadapi apa jua kesulitan dan cabaran dalam kehidupan. Moga kita bertemu di syurga Allah kelak. Ameen Ya Rabb.

Alhamdulillah, 

Rasa syukur yang dipanjatkan buat Pemberi yang paling setia. Thank you Allah..:)

=======================================================================

Semalam menonton "Islam KTP" . Sebuah siri drama yang menarik. Penuh dengan unsur-unsur dakwah yang disampaikan dalam bentuk yang sangat santai.



Adalah seorang Pak Haji tu. Wataknya sebagai Pak Haji yang kaya, punyai seorang isteri yang mahu menjadi imam keluarga bahkan punyai seorang anak lelaki yang sangat "kurang ajar" dan dibenci oleh ramai penduduk kampung.

" Hemm,, anak kampung. Budak-budak kampung memang macam tu. Tidak punya akhlaknya. Tidak berpendidikan tinggi lagi. Low class!!" Teriak Pak Haji.

Abang Ali (watak utama dalam Islam KTP) seperti biasa hanya tertawa memanjang ketika mendengar celoteh si Pak Haji. Sambil bersiwak.

Si Mamat dan Karyo, (anak murid Abang Ali), semakin panas telinga mereka mendengar celoteh Pak Haji yang merendah-rendahkan anak kampung. Mereka berdua juga hanyalah anak kampung yang tidak berpendidikan tinggi.

" Pak Haji, semakin pedas mulutnya tu. Walaupun kami anak kampungan, kami masih aja mahu belajar soal agama dan mendengar tazkirah bang Ali." Bentak si Mamat yang kurang sabarnya berbanding Karyo.

Karyo hanya membuat mimik muka sahaja. Menyampah dengan kata-kata Pak Haji yang sombong.

" Ah...Pokoknya...Kalau sudah kampungan itu tetap kampungan. Tidak ada majunya"

Bang Ali tetap terus tertawa melihat gelagat anak-anak muridnya yang bertengkar. Namun tertawanya Abang Ali tetap akan ada kata-katanya yang bakal mematahkan hujah-hujah yang lain.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Tidak dapat dinafikan..

Sememangnya ramai orang yang memandang rendah pada anak-anak kampung. 

Tiada kemajuan katanya...

Tidak berpendidikan tinggi...

Hidup dalam kesusahan...

Dan macam-macam lagi tuduhan tak bermaruah dilemparkan kepada anak-anak kampung..

Saya sendiri sebagai anak kampung, rasa terpukul dengan penghinaan seperti ini.

Kebanyakan pada zaman dahulu, kelihatan anak-anak kampung ini tidak menyambung pelajaran disebabkan kekurangan sumber pendapatan ibu dan ayah yang tidak mampu menyekolahkan anak mereka. Bila nampak anak-anak yang tidak bersekolah ini berkeliaran, sudah mula di pandang tidak berakhlak, pengotor dan sebagainya...

Tetapi tidak zaman kini...

Alhamdulillah...

Sudah ramai anak-anak kampung yang berpendidikan tinggi bahkan berakhlak.

Ingin berkongsi pengalaman kami bersama adik-adik jiran tetangga. Rumah kami menjadi pusat mengaji tiap kali kami pulang bercuti semester. Jiran-jiran tetangga minta bantuan untuk mengajarkan anak-anak mereka sementara kami ada di rumah. Itulah aktiviti kami tiap kali pulang bercuti di rumah.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Pengalaman bersama adik-adik ini banyak yang menyentuh hati dan jiwa...

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>



" Haziq, tahun depan nak sambung sekolah mana?"

" Bandar tenggara"





" Sekolah Arab Bandar Tenggara?"

" A'a. Sama dengan Hassan. Hassan pun sekolah kat situ."

" Alhamdulillah, baguslah kalau macam tu."

Ya Allah, saat mendengar kata-kata adik Haziq, meruntun jiwa saya yang dahulunya juga bersekolah Arab. 

Kenapa?

Bukan kerana mereka mahu bersekolah Arab seperti saya.

Tetapi kerana mereka mula cintakan agama. Agama Islam. Mula nampak betapa agama itu tunjang utama dalam kehidupan.


" Amy, tahun depan nak sambung mana pulak, Sama dengan abang awak?"



" Hemm, abah suruh sekolah kat tempat Hassan juga"


" Ha, awak nak ke?"




" Ish, kau ni sibuk je, Kau tak yah sama tempat dengan aku la. Nanti kau nangis je" Mencelah Si Abang sambil tertawa bergurau dengan adiknya.




" Eh, tak baik cakap macam tu. Sepatutnya awak bagi perangsang dekat adik" Nasihat Mak.


" Entah kau ni. Patutnya kau bagi semangat kat aku" Amy bersetuju dengan mak.


"Wekk.." Hassan hanya menjelirkan lidah.



 Hati mula berbicara. 

Alhamdulillah, bukan setakat anak-anak sahaja sudah mula menyukai agama. Tetapi ibu-bapa juga sudah mula nampak betapa pendidikan agama itu tunjang utama dalam pembentukan akhlak dan sahsiah anak-anak.

Jadi siapa yang berani lagi berkata anak-anak kampung ini tidak tahu agama?

Siapa lagi yang berani berkata anak-anak kampung ini tidak berakhlak?

Tidak dapat saya nafikan. Tetap sahaja masih ada anak-anak muda kampung yang terjebak dengan pelbagai bentuk kerosakan akhlak. 

Tetapi janganlah menyalahkan ataupun menunding jari terhadap semua anak-anak kampung.

Kerana nila setitik,, Rosak susu sebelanga...

Masih ada syabab yang terpelihara agamanya yang lahir di kampung-kampung.

Masih Ingat pesan guru besar sek rendah saya setiap kali perhimpunan...:)



Haziq....fikir nak letak word ape...dibantu oleh mak di sebelah...^^


Emy ni memang cepat ckit bab2 main2 ni...pikir sendiri je tuu..



"Kak hikmah, kalu perkataan NOLEH boleh kan?".......tergelak kami sume dengar...hee 




Perkataan 'Ven' boleh kan.....banyak laa awk...itu  V E N bukan V A N







Taraaa.....inilah hasilnya...nama 'Emy' pun ada termasuk...hee...layan je laa...^^




>>>>>>>>>>>>>>>>>

Tersentak lagi...

Selepas tamat mengajar adik-adik mengaji ,membantu mereka menyiapkan kerja sekolah mereka dan layan mereka bermain scrabble.

Saya sengaja buka video palestin, saja nak tahu respon adik-adik ni..



Sambil menonton, Haziq mengomel sendirian


Ish, apalah Israil ni..

Eh, bukan Israil la. Zionis. Celah Amy.

Eii...Bukanlah, Israil la. Haziq mempertahankan apa yang dia tahu.

Saya turut mencelah. Haziq , Amy, dua-dua betul. Israil pun betul. Zionis pun betul. Dah jangan bergaduh.

Kak Solehah, Israil ni kalau dia mati dia masuk neraka jahanam terus kan..

Saya hanya mengangguk. 
Berbunga-bunga hati ketika mendengar ngomelan adik-adik.

Ya Allah, tahu juga mereka tentang Palestin.

Tahu juga mereka Siapa itu Israil. Siapa itu Zionis.

Nantikan kalau aku masuk syurga. Aku nak bunuh Israil. Aku nak tembak kepala diorang. Haziq memandang tepat mata Amy. Bersemangat. Semangat Haziq semakin membara saat menonton sekolah-sekolah anak-anak Palestin bertalu-talu di bom dengan kejam.

MasyaAllah, tersenyum lebar hati saya mendengar kata-kata Haziq. 

Ya Allah, tetapkanlah semangat itu untuk adik-adikku. Semangat seorang syabab.

Hassan, Amy dan Haziq diam membisu.

Menghayati video Palestin yang sedang ditonton.

Kak Solehah bukak video lain la. Bukak video Saladin. Haziq meminta.

Kenapa? 

Sedihlah tengok video ni. 

A'a. Sedih lah kak Soleha. Tukarlah kak. Aku nak nagis ar tengok cerita ni. Amy juga meluahkan rasa.

Saya tersenyum. Di dalam hati tidak putus-putus ucapan Subhanallah, Alhamdulillah.

Saya tetap meraikan permintaan mereka. 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
 Di dalam sudut hati yang paling dalam

Apa yang saya dapat sepanjang kembara saya menimba ilmu. Ingin sekali saya kongsikan semuanya bersama adik-adik kampung saya ini. 

Saya ingin mereka rasakan nikmatnya mendalami agama, nikmatnya mengerti agama sebagaimana saya, kakak dan adik-adik rasakan. Walaupun ilmu kami hanyalah setitis sahaja daripada seluas lautan, tetap kami dapat rasakan kehangatan nikmat yang Allah kurniakan.

muga Allah permudahkan mereka untuk membaca kalamMu.



Mereka adalah syabab-syabab yang masih segar. Jika dirinya dihiasi dengan kecintaan pada agama, sudah tentu mereka bakal menjadi Syabab Solehin yang berguna suatu hari nanti.




Bagi saya,

Untuk menjadi pejuang agama itu tidak mengenal siapa, di mana dia tinggal, bagaimana kehidupannya...

Siapa pun boleh menjadi pejuang agama...

Adik-adik ini juga bukanlah berlatar belakangkan keluarga yang penuh dengan biah agama. Suasana kampung kami juga bukanlah kampung yang sempurna dengan biah hasanah.

Tetapi...

Di sisi Allah itu tiada yang mustahil. 

Akak doakan adik-adik akak ini, kelak menjadi syabab musafir kasih yang soleh. Bermusafirlah kalian ke mana jua untuk mengenal Cinta PenciptaMu. Saat itu kalian akan merasakan betapa nikmatnya ketika kita mampu mengenal siapa Allah yang sebenarnya.

=======================================================================


















4 comments:

Iffat Altamis said...

Mabruk....
Teruskan perjuangan momentum anda dalam penerapan mutiara2 ilmu islam itu sendiri. :)

ana said...

InshaAllah, syukran ala kulli hal..:)

Dea Adamia said...

Islam KTP..^_^...

Solehah said...

merinduimu ukht mia...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...