Monday, February 25, 2013

Aku adalah murid Kehidupan

Assalamualaikum semua...

May Allah bless all of you and make your life brighter then yesterday. I wish all of you in the embrace of Allah's mercy..^^

الحمدلله على كل حال وأستغفرالله على كل ذنب
========================================================================

Alhamdulillah, already 2 weeks in new sem...^^..so, sedang menghirup udara sem baru. Proposal thesis menanti. Alhamdulillah, dah pun buat pilihan untuk menulis proposal thesis dalam bahasa kesayangan. Bahasa Ahli Syurga. Moga Allah mudahkan urusan. Terfikir yang sama seperti sahabat-sahabat lain untuk membuat proposal thesis in english, tujuannya satu, untuk improve English Language saya yang lemah. Tetapi hati tetap kuat untuk memilih Bahasa Arab, tak de lah hebat juga Bahasa Arab. Hakikatnya, dua-dua bahasa masih merangkak lagi. Dua-dua masih lemah. Tetapi mengikut pengalaman-pengalaman  yang lepas, tiap kali menaip assignment dalam bahasa Arab, rasanya itu. Berbeza. Lebih mendalam rasanya. Barangkali Bahasa Arab itu bahasa Ahli Syurga, jadi rasanya itu lebih indah berbanding Bahasa yang lain. Wallahua'lam. Jadi lebih baik memilih apa yang membuatkan hati kita tenang dan yakin kan..^^..

Semakin menaiki sem, semakin berat ilmu yang nak dipikul. Semakin lama mendalami, semakin jatuh hati pula dengan ilmu-ilmu yang dipelajari. Semakin terasa ceteknya ilmu yang ada. Hakikatnya....semakin kita belajar, semakin kita banyak tahu, semakin itulah kita akan tersedar bahawa rupanya diri kita ni banyak yang tak tahu. Seriously, saya selalu rasa macam ni.

Satu peribahasa melayu..

" Jadi Seperti Padi, Semakin berisi semakin menunduk"



Ramai dalam kalangan sahabat-sahabat saya yang bijak pandai, beginilah sikap mereka. Kagum melihat mereka. Tapi kalau kagum sahaja tak berguna kan, jadi saya cuba berazam untuk menjadi seperti mereka semampu yang boleh supaya kekaguman itu menjadi berguna.

Untuk apa kita nak bongkak atau berbangga dengan ilmu yang kita ada. Ilmu ni bukan kita yang create sendiri. Allah yang cipta ilmu ni. Kita ni cuma bertuah je sebab dapat pinjam sedikit daripada ilmu-ilmu Allah yang jauh lebih luas.



Saya tidak akan hidup sampailah sekarang ini sekiranya pada diri saya tiada ilmu. Saya mungkin sudah lama mati jika tidak ada ilmu yang menemani kehidupan saya ini.

Siapa setuju dengan saya, 

Kita tidak boleh hidup tanpa ILMU.

Masih tak percaya?

Cuba fikir, selama kita hidup ni, pastinya banyak masalah dan ujian yang kita hadapi. So, selama kita menghadapi ujian-ujian dan masalah demi masalah hidup, macam mana kita boleh menyelesaikannya?

Dengan air mata?

Dengan perasaan?

Dengan nafsu?

Tidak...

Kita banyak menyelesaikannya dengan ilmu, dengan pengetahuan yang kita ada..

Orang yang bunuh diri disebabkan frust bercinta, atau frust dengan masalah kehidupan yang melambak, agak-agaknya lah mereka ni menyelesaikan masalah mereka dengan apa ye sampai sanggup memilih jalan untuk membunuh diri.

Sudah tentu bukan dengan ILMU..



 Allah akan mengangkat darjat orang-orang yang beiman dan berilmu. Itu janji Allah.

ILMU tidak akan sempurna tanpa IMAN

IMAN tidak akan sempurna tanpa ILMU









Selama 3 Tahun saya melayar kembara ilmu saya di Taman Pengajian saya, Banyak perkara yang saya belajar dari setiap tangga semester yang saya daki. Sehingga tidak menyangka saya sudah hampir ke puncak Degree. Pengalaman selama 3 Tahun ini sudah saya bukukan dengan kemas dalam ingatan agar di masa akan datang ianya dapat digunakan semula untuk perjalanan kembara ilmu saya di peringkat seterusnya. In Shaa Allah.

Hopefully, satu hari saya dapat merasa macam senior2 sy ni.....^^


Konvokesyen USIM


=======================================================

<< Aku murid Kehidupan>>

Belajar

Jangan pernah lelah untuk belajar

Kehidupan itu adalah guru yang mengajar

Sedang aku yang bernama manusia adalah murid yang belajar


Belajar dari kehidupan ini

Kehidupan untuk kita pelajari

Dan hakikat seorang pelajar seperti diriku ini

Tidak akan sunyi dari membuat silap dalam bahtera kehidupan ini

Kesilapan itulah yang mengajar diriku kehidupan yang hakiki


Aku yang bernama manusia

Aku yang bernama murid juga

Aku yang bernama hamba

Tetap aku adalah manusia,murid dan hamba

Tidak akan pernah lelah dengan Ilmu yang membawa cintaku kepadaNya.

==================================================================
--IshtiyaQSolehah--

25/Feb/2013
Acasia,Nilai, N.9
Islamic Science University Of Malaysia









No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...