Sunday, August 14, 2011

Masih bergetah?




Dalam keheningan subuh. Masih terasa kesejukan. Menunggu mentari menyinari. Ramadhan sudah berada diperingkat pertengahan. Bagaimana Ramadhan kita? Masih dalam keadaan yang segar sesegarnya ibtidai Ramadhan? Harap-harap masih tetap istiqamah, malah bertambah segar. Masih ber'getah'?

Satu persoalan ingin dilontarkan sebagai mukaddimah kehidupan hari ini dan hari-hari seterusnya.

MASIH BERGETAH IMAN?




Apa kabar Iman? Seringkali dilontarkan soalan ini oleh sahabat-sahabat seperjuangan. Ya, kali ini ingin saya lontarkan pula pada diri sendiri. Masih bergetah ke Iman?

الإيمان يزيد وينقص

Iman bertambah dan berkurang

Tetapi itu bukan alasan untuk kita tidak bermujahadah menyuburkan iman sentiasa. Teruskan berusaha 'menggetahkan' Iman. Tika iman sedang di ketinggian puncak. Jagalah ia. Andai terjunam ke bawah sekalipun, janganlah terjunam hingga ke dataran yang terbawah. Biarlah tersangkut di celah-celah reranting, di balik dedaunan kering. Itu lebih baik. Asalkan tidak berada di lantaian gunung yang terbawah. Apatah lagi hilang dari pandangan. Tercampak jauh ke dalam gaung kebinasaan. 'Nauzubillahimin zalik'. Jika sudah terhumban ke dalam gaung kegelapan, bukan mudah untuk kita bawa kembali iman yang sudah dilumpuri kekotoran, iman yang sudah dicalari luka-luka berdarah yang pastinya mengambil masa yang agak lama untuk pulih, bawa ke atas kembali. Tiada yang mustahil. Namun perlukan mujahadah yang kuat.

Ayoh, mujahadah bersama dalam masa berbaki ini. Ramadhan yang masih berbaki ini kita terus hayati dengan beramal sehabis baik. Buat apa sahaja yang bisa men'yazid'kan iman kita. Hindarkan apa sahaja perkara yang bisa men'yankus'kan iman kita.

Masih bergetah kah iman?






2 comments:

~gaDiS hiJrah~ said...

yOk! getah2kan laa iman kita.

Awwahah said...

InsyaAllah..sama2 kita recrutkan hati dalam bulan Ramadhan yang mulia ini untuk perlihatkan hasilnya sekeluarnya dari bulan mulia ini..

menambahkan kasih sayang antara hamba sebyk mungkin..semoga Ramadhan kali ini,terhabis baik dari Ramadhan yang sebelumnya..^^,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...