Friday, August 26, 2011

PoWer x PoWeR 'Niat'





" Lapar orang yang berpuasa dengan lapar orang yang tak berpuasa berbeza." Tiba-tiba terpancul kata-kata dibibir emak.

" Kenapa kalau kita berpuasa kita boleh tahan lapar? Kekadang ada juga rasa lapar,tetapi tidaklah selapar tika kita tak berpuasa." Emak menyambung lagi. Membiarkan saya berfikir sendirian.

"Hemm,betul,betul.Masa kita tak berpuasa, automatik kita akan terasa lapar. Kalau tengok makanan tu, mudah sahaja hendak mencapai. Berbeza pula tika kita berpuasa, lapar-lapar juga, tetapi kekadang bila nampak makanan keinginan nak mencapai makanan tu,sangatlah sedikit. Kekadang tak de keinginan langsung." Saya cuba melontarkan pendapat bersetuju dengan kata-kata emak.

"Kenapa ye boleh jadi macam itu?"emak mengajukan pertanyaan. Dalam benak fikiran mula berlegar-legar jawapan pada pertanyaan emak. Nafsu, musuh utama memang menjadi lemah kerana perut kosong tanpa makanan. Syaitan, musuh kedua pula dibelenggu sepanjang Ramadhan. Tetapi macam mana jika kita berpuasa dalam bulan-bulan selain Ramadhan. Syaitan bebas.Tetapi kita masih boleh menahan kelaparan kita.

TING....TING...TING...


Satu perkataan yang terkeluar menerpa serta merta di benak fikiran. NIAT. Ya, NIAT.Kita mungkin selalu mengetepikan akan kehebatan NIAT.POWERnye NIAT.

" Disebabkan Niat. Bila kita set kan di mind kita dengan sesuatu perkara, jadi gerak perlakuan kita juga akan mengikut segala yang telah disetkan dalam mind kita." Cuba saya huraikan segala yang bermain-main di fikiran.


MIND SET = NIAT

" Bila kita niat kita mahu berpuasa, jadi automatik tindak tanduk kita juga akur dengan menggerakkan segala perlakuan kita sesuai dengan niat yang telah kita tetapkan. Itulah yang dinamakan perlakuan kita bergantung kepada niat .In other words, the actions was controlled by our mind set." Hujah saya panjang lebar.

" Jika niat kita baik, maka tindakan kita juga akan turut baik. Begitu juga sebaliknya. That's why,'niat or mind set' so important. Kerana itulah Rasulullah mengingatkan umatnya akan kepentingan niat dalam sebuah hadis yang termasuk dalam kalangan hadis 40 Imam Nawawi yang sangat masyhur." Monolog saya sendirian.

Saya tinggalkan sahabat-sahabat dengan satu persoalan.


"Amacam, Power x Power 'Niat'?"

Jawab dalam hati ye. Kalau nak jawab kuat-kuat pun boleh juge. So, siapa berani kata 'niat' x power?




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...