Tuesday, September 11, 2012

..::ber'Poligami' sebelum nikah ::..

Assalamualaikum w.b.t sahabat-sahabat seperjuangan. Moga sentiasa dalam belaian manja Pencipta dan Pecinta terhebat, Allah azza wajalla.



=============================================================
by Ustaz Hasrizal Abdul Jamil

Bila bercakap soal poligami, masing-masing sudah set dalam minda pastinya soal berkahwin lebih dari satu. Cuba kita tanya seorang demi seorang respondent. Apa yang anda faham tentang poligami.

Mak cik cleaner :  entahlah dik, mak cik ni cleaner je. Awak kan belajar syariah mesti lagi tahu. Tapi poligami tu bukan ke yang madu2 tu.

Pak guard : Oh, poligami ye. Hemm...biaselah. Lelaki yang kawin lebih dari satu macam pakcik ni. ehemmm..

(=_=") (berdehem pula pakcik ni,patutlah confident je jawab. Rupenya dah berpengalaman.

Lecturer : poligami itu diperbolehkan oleh Islam dan tidak dilarang kecuali jikalau dikhuatirkan bahwa kebaikannya akan dikalahkan oleh keburukannya.

Student : Poligami? hehe...saya tak kawin lagi la. Tak de pengalaman lagi. Kalau berpoligami sebelum kawin tu ada lah pengalaman.

( 0_0)..hoh..POLIGAMI SEBELUM KAWIN?? ada ke??

Biasa orang sibuk membincangkan khilaf berkaitan poligami. Tiba-tiba hati terdetik, kenapa ya orang sibuk bincang poligami-poligami. Hemm...Saya rasa ramai dah maklum soal poligami ini. Jika mahu bincangkan soal hukum sebenar poligami rasanya sudah ramai mengetahuinya. Banyak kitab-kitab ulama' terdahulu dan buku-buku ulama' kini telah mengupas banyak soal hukum sebenar poligami. Jika ingin baca dalam bacaan yang lebih ringan dan santai berkaitan poligami boleh juga menelaah novel "Sebarkan CintaMu " daripada novelist muslimah yang masyhur kala ini kak Fatimah Syarha.

Sedar tak, ramai dalam kalangan remaja kala ini yang sudah mula membiasakan dirinya untuk ber'poligami' sebelum nikah lagi. Saya tidak mengatakan poligami selepas nikah itu tidak boleh atau lebih berat lagi HARAM. Tidak. Jika haram, tentunya Kekasih Allah juga kekasih hati kita Nabi Muhamad s.a.w tidak akan berpoligami.

Tidak juga saya menolak ataupun membenci poligami selepas nikah. Silakan bagi mereka yang cukup tiap syarat-syaratnya. Tetapi apa yang saya rasa kurang seronok apabila melihat ramai yang terlalu selesa ber'poligami' sebelum nikah. Apakah maksudnya itu??

Berpoligami sebelum nikah yang dimaksudkan 'bercinta cintun' dengan ramai orang. Bagi sesiapa yang suka bertukar-tukar pasangan pula kononnya mengamalkan monogami. Tapi bermonogami secara tidak sihat...hemm..(*_*) tak seronok lah kan macam tu.

Jika mahu berCINTA, berCINTA lah yang sebenar-benarnya. Jangan 'bercinta-cintun' (bercinta main-main). Bak kata Ustaz Hasrizal," Tidakkah pelik jika ada pasangan yang hangat bercinta tetapi tidak terfikir untuk bercinta selama-lamanya?"

Pelik kan...Memang pelik..#_#!

Tetapi benda yang pelik inilah yang menjadi TREND zaman kini. Bercinta punya nak rak...tetapi bila ditanya kenapa bercinta jawapan mudah.."saja, suka-suka"



Siapa kata bercinta itu salah, jika salah tak kanlah Allah sengaja menciptakan rasa cinta pada diri kita. Tetapi manusia yang selalu buat cinta tu nampak salah. Pada awalnya, Allah ciptakan cinta itu sangat-sangat indah rupa bentuk dan rasanya. Tetapi apabila di berikan pada manusia yang tidak bijak menggunakan cinta yang indah itu, akhirnya cinta yang indah rupa dan rasanya itu menjadi cinta yang buruk rupa, tidak enak juga rasanya.

Janganlah sekali-kali mahu cuba-cuba ber'poligami' sebelum nikah.

" You all, biase lah tu, kite kenalah ada banyak pasangan sebelum nikah, jadi tak de lah tersalah pilih "

Whattttttttt!!!!!!!!!!!

" You..You silap tu. If you nak kenal and cari pasangan yang terbaik untuk you, itu bukan caranya. Islam dah siapkan dah cara yang terBEST punya"

" Really...hemm.." (*-* )

Mempunyai beberapa calon sebelum kahwin dengan mengenali melalui nasihat dan pandangan beberapa orang tengah itulah cara yang terbaik bagi sesiapa yang ingin melakukan cara ini. Ada juga yang calonnya seorang sahaja, boleh juga. Tiada masalah. Samada kita ada banyak calon ataupun seorang sahaja itu bukanlah perkara yang penting, yang penting adalah cara yang kita gunakan untuk memilih. Ikut sahaja anjuran Islam, InshaAllah, semua akan berjalan lancar.

Tapi adalah menjadi masalah besar juga, mahu kahwin tapi tidak berusaha mencari calon. Katanya, tawakal ala Allah. Jangan salah menggunakan maksud tawakal. Menolak coupling tidak bermaksud lelaki dan perempuannya duduk bertimpuh bertahajud di atas sejadah merayu kepada Allah agar beroleh jodoh tanpa sebarang usaha ke arah mendapatkannya. Jodoh tak datang bergolek tau!!  Hemm...Macam mana nak bercinta sampai ke syurga jika kita sendiri tak berusaha mencari cinta kan..(^_^)

Tapi jangan lupa pula, masalah yang LAGI-LAGI BESAR malah membawa effect yang besar juga iaitu membiasakan diri untuk ber'poligami' sebelum nikah. Menyerahkan cintanya dengan mudah kepada sesiapa sahaja (free-free je). Jagalah cinta yang Allah sudah ciptakan dengan indah rupa dan rasanya itu untuk pemilik cinta selepas Allah dan Rasul. (^_^ ) sElaMat BeRmujAhadAh







6 comments:

Muhammad Uzair Bin Saban said...

Syukran shbt...

Muhammad Uzair Bin Saban said...

Wa`alaikumsalam...

Sayap Pejuang said...

salam.. saya suka entry ni.. mga Allah memberi kita kekuatan untuk terus mujahadah menjaga cinta untuk yg halal... insya' Allah.. =)

Unknown said...

InshaAllah ukhti mahbubah,muge kite same2 dapat jage 'cinta' kita untuk pemilik cinta kita berdua selepas Allah dan Rasul...^^

aisya maisarah said...

assalamualaikum..sya suka entry ni..jarang org sedar 'poligami' sblum kawen..sbb cinta tidak terpelihara sebelum kawen dgn amalkan poligami sblum kawen, mereka akan mudah juga terjebak dengan pelaksanaan poligami yg salah selepas kawen.

Unknown said...

ye ukht aisya maisarah...that's true..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...