Sunday, March 11, 2012

..::dOktoR hAti::..

Salam semangat sekencang semangat tentera badar....Jom layan kisah si pesakit hati n doktor...:)




Di klinik......



:bofu_36: Ye, apa masalah awak?
(Doktor)



:bofu_31:Doktor tak nampak ke apa masalah saya? Doktor kan doktor....tak kan tak tahu.
(Pesakit)



:bofu_36: Memanglah saya doktor, tapi saya juga manusia biasa. Hanya Allah sahaja yang mampu mengetahui segala sesuatu. Tak gitu?


:bofu_31:Hemm..ape2 lah doktor. Saya dah sakit sangat ni.


:bofu_36:Mari saya check dulu. Hemm, nampak macam serius je sakit awak ni.


:bofu_31:Saya sakit apa doktor?


:bofu_36:Hati awak. Hati awak nampak terlalu parah. Kalau dibiarkan lama ia akan semakin membengkak. Jika dibiarkan lagi lama, ianya akan membusuk. Yang lebih mengerikan hati awak boleh mati akibat tidak dirawat dengan segera.


:bofu_31:Ye ke doktor. Sampai begitu seriusnya. Sebenarnya saya dah lama tahu pasal penyakit saya ni, tapi saya biarkan je. Sebab saya rasa saya boleh ubati dengan cara saya sendiri. Tapi hari ni, saya betul-betul tak dapat menahan sakit saya ni. Saya buntu. Tak tahu apa perlu saya buat. Sebab tu saya jumpa doktor. Saya takut hidup saya berakhir dalam keadaan hati yang sakit.


:bofu_36: Jangan risau. Masih belum terlambat. Saya akan bantu semampu saya. Sebentar ya. Nurse Rafidah! Nurse Rafidah!


:minimo_13:Ye doktor. Ada apa yang saya boleh bantu.
(Nurse)

:bofu_36: Ye. Saya nak awak ambilkan saya ubat-ubat untuk penyakit hati untuk pesakit ni.


:minimo_13:Baiklah doktor.

Sementara menunggu ubat...


:bofu_36:Apa yang awak rasa sepanjang awak berhadapan dengan penyakit hati ni?


:bofu_31:Saya selalu rasa nak marah. Saya juga terlalu suka bersangka buruk pada banyak perkara. Hati saya terlalu sensetif pada perkara yang remeh-temeh. Saya juga selalu rasa orang lain semuanya salah, hanya saya sahaja yang betul. Terlalu banyak hasad dalam hati saya.


:bofu_36: Awak tahu tak, itulah simptom-simptom bagi penyakit hati ni. Bukan itu sahaja, sebenarnya banyak lagi. Itu adalah antara simptom-simptom yang biasa dialami oleh si pesakit.


:bofu_31:Apa punca penyakit saya sebenarnya doktor?


:bofu_36:Puncanya juga banyak. Tetapi punca yang utama adalah bila hati tak sentiasa digilap dengan ayat-ayat penyembuhan. Hati juga perlukan ubat. Iman itu kan menaik dan menurun. Sebab tu hati juga perlu diubati dengan ubat sentiasa.


:bofu_31:Apa penawarnya doktor?


:bofu_36: Sekejap ya. Kita tunggu nurse Rafidah sebentar.

Beberapa minit kemudian.....


:minimo_13:Doktor, ini dia ubat-ubat yang doktor minta tadi.


:bofu_36:Ok. Terima kasih ye. Kalau ada apa-apa nanti, saya akan panggil awak lagi.


:minimo_13:Baiklah doktor. Saya pergi dulu.

Doktor pun membuka peti ubat. Dengan penuh cermat, doktor mengeluarkan satu persatu ubat dari peti.


:bofu_36: Ha...inilah penawar-penawar hati yang saya katakan tadi.


:bofu_31:Banyak nye doktor. Larat ke saya nak amalkan semua ubat-ubat ni.


:bofu_36:Hemm...larat or x..awak mesti amalkan. Kalau tidak hati awak tak kan sihat sampai bila-bila. Nanti kalau hati awak dah mati, awak nak minta hati yang baru daripada siapa? Hati yang dah Allah pinjamkan ni, jagalah dengan baik.


:bofu_31:Baiklah doktor. Hati saya dah terlalu sakit sangat ni. Doktor beritahulah apa ubat-ubat yang saya perlu amalkan tu?


:bofu_36: Mudah sahaja... Dengar baik-baik..

ü Pertama,Jaga solat wajib. Usahakan untuk solat berjemaah. Tambah dengan solat-solat sunat.

ü Kedua, Jangan pernah tinggal bacaan Al-Quran dalam sehari. Tadabur.

ü Ketiga, Berzikir.

ü Keempat, Sibukkan diri dengan menambah ilmu yang bermanfaat.

ü Kelima, Hafaz ayat-ayat penyembuhan jiwa. Sebagai contoh:

(Ali Imran> 3:139)

( Az- Zukhruf > 43:67)

( Al Baqarah > 2:152-157)

ü Keenam,Utamakan husnu zon, ia akan menyelamatkan kamu dalam banyak hal.

ü Ketujuh, Banyakkan bersedekah.

ü Kelapan, Banyakkan berdoa

ü Akhir, Tawakal ala Allah.




:bofu_31:Baiklah doktor, saya akan cuba amalkan ubat-ubat ni. Mudah-mudahan mujarab.


:bofu_36: Amalkan dengan istiqomah. Biar amalnya sedikit asalkan berterusan. Itu lebih berkesan. Saya doakan awak semoga cepat sembuh. Nanti bila dah nampak hasilnya, jumpa saya semula ya.


:bofu_31:inshaAllah Doktor. Terima kasih.

Setelah pulang ke rumah :bofu_31:membawa dirinya ke bilik. merenung satu persatu ubat yang dibekalkan oleh doktor sebentar tadi. :bofu_31:merebahkan dirinya ke katil. Hatinya perlu berehat seketika.

:bofu_48: Saya nak berehat jap. Bagi saya masa untuk rawat hati saya dulu. Nanti bila hati saya dah sihat, saya akan beritahu hasilnya pada doktor. Lupa nak gi tau, sesiapa di luar sana yang juga punyai penyakit hati macam saya, bolehlah ambik ubat-ubat saya ni. Kita share sama-sama. Terjamin halal, selamat dan TERBAIK!!!...Belum cuba, belum tahu kan...






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...