Sunday, March 25, 2012

It's not tOo laTe to saY..." Alhamdulillah"


Assalamualaikum w.b.t...Doaku buat sahabat-sahabat moga sentiasa di bawah payung keredhaan Allah..Sentiasa tabah dan cekal dalam menghadapi ujian-ujian kehidupan...^^

Untuk entri kali ini, saya ingin berkongsi dengan sahabat-sahabat video yang agak menarik . Tetapi hadaf utama , saya ingin kongsikan terutama buat adik-adik yang baru sahaja mendapat result SPM baru-baru ini. Juga ditujukan kepada ibu, ayah , pakcik-pakcik, makcik-makcik, kakak-kakak, abang-abang dan semua yang ada hubungan persaudaraan seislam dengan adik-adik yang baru sahaja mendapat result SPM baru-baru ini.



Dah tengok???

So...ape perasaan sume??

Boleh lah bagi respon masing-masing dengan post kan comment or respons sahabat-sahabat di bahagian comment. If rasa malu nak comment or share respon di blog saya ni...boleh lah respon or comment dalam hati masing-masing. Itu sudah pun memadai...^^

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Soalan biasa after result dah ditangan si penerima..

"Adik..apa result adik? ok x? Macam mana result ? Berapa A? "

Jawapan pun pelbagai juga.....

"Alhamdulillah....PERFECT SCORE!!! ":minimo_05:

Punyalah excited kan...dapat perfect score..huhu...

" Hemm...boleh lah..":bofu_27:

Apa yang "boleh lah"...saya pun tak faham...mayb 50 OK..50 KO...hemm..agaknya lah..

" waaaaaaaaaaaa......":bofu_39:

sampai lari dari orang coz tak nak gi tau result. Terlalu sedih.

Biasalah tu kan. Kalau tak ada pelbagai ragam, tak dinamakan ambil result kan.

Walau macam mana pun reaksi adik-adik ketika mendapat result, walau apa pun result adik-adik....pesanan dari akak...jangan lupa perkataan pertama yang WAJIB keluar dari bibir...

ALHAMDULILLAH...^^

Tak susah kan nak sebut perkataan ini. Tetapi ramai yang terlalu susah untuk menyebut perkataan ini. Kenapa ye?

Pesanan saya berulang kali kepada diri saya tatkala saat result semakin menghampiri....

" Wahai diri....bersedialah untuk redho dengan apa jua kemungkinan. Allah dah sediakan yang terbaik untukmu. Yakinlah "

Kata-kata ini juga saya pesan awal-awal kepada adik saya. Bukanlah persediaan ini yang utama...

Baju sekolah iron licin-licin....

Beg yang mana nak pakai....

Pakai kasut sekolah yang baru....

Tetapi, persediaan inilah yang lebih utama bagi si anak yang mahu mengambil result, begitu juga bagi insan-insan yang penting bagi si anak. Tiadalah yang paling penting bagi si anak, melainkan kedua ibu bapanya.

Apa persediaan yang lebih utama tu ye???

Tentunya...bersedia untuk REDHO...

Bukan si anak sahaja yang perlu bersiap sedia untuk REDHO, Ibu bapa juga perlu bersiap sedia untuk REDHO.

Sejak akhir-akhir ini, saya dan juga ahli keluarga agak sibuk memikirkan soal institusi yang mana sebagai pilihan buat adik saya menyambungkan hajatnya untuk menimba sebanyak mungkin lagi ilmu.

Emak saya juga tidak terlepas menceritakan tentang kesedihan beberapa orang sahabat adik saya yang mendapat result yang kurang memuaskan.

" Emak sedih bila ibu bapa tak faham anak-anaknya. Anak-anaknya dah berusaha. Kenapa tidak melihat usaha anak-anak. Bila anak-anak dapat result kurang memuaskan, salahkan anak 100%. Dibanding-bandingkan anak-anak dengan anak-anak yang lainnya." Luah emak.

Ye...saya juga turut merasa sedih dengan sikap sesetengah ibu bapa yang tak cuba menyiapkan dirinya untuk redho. Sebagai seorang anak, saya fikir...tiada seorang anak pun yang tidak mahu berikan yang terbaik untuk ibu bapa nya. Mungkin ada. Tetapi anak yang sebegini, bilangannya amatlah sedikit.

Begitu juga ibu bapa, saya fikir....tiada seorang ibu mahupun bapa yang tidak mahukan yang terbaik buat anaknya. Hakikatnya semua orang mahukan yang terbaik buat insan yang disayanginya.

Jika ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak, bukanlah dengan cara menyalahkan anak 100%. Tetapi kuatkan anak dengan berkongsi semangat. Ketahuilah para ibu bapa, kekuatan kami (anak-anak) ada pada ibu dan bapa. Jika kalian berasa lemah, begitu jugalah yang kami rasakan. Jika kalian berasa kuat, begitu jugalah yang kami rasakan.

Selalu kita dengar istilah.."Anak derhaka"

Pernah suatu ketika, majalah solusi menggunakan tajuk utama " Ibu bapa derhaka" .

Kekadang ibu bapa merasakan, apa-apa yang berlaku pada anak, semuanya salah anak. Teringat saya pada kata-kata emak yang selalu bermain di bibirnya tatkala kami bergurau sesama kami...

" Jika anak-anak emak berjaya pun disebabkan emak...jika anak-anak emak gagal pun disebabkan emak."

Nasihat untuk para anak...

" Janganlah menjadi anak-anak yang derhaka dengan sentiasa menyalahi ibu bapa dalam segala hal ."

Nasihat untuk para ibu bapa...

" Janganlah menjadi ibu bapa yang derhaka dengan sentiasa menyalahkan anak-anak dalam segala hal."

Jadilah anak-anak dan ibu-bapa yang tidak menyalahi siapa-siapa, tetapi meyalahkan atas kelemahan diri sendiri dan kembalikan semuanya kepada Allah.

Apa jua ujian di dunia ini, samada kita berjaya ataupun gagal hakikatnya Allah menguji kita dengan satu perkara yang sama...

Apa dia???

" Allah sering menguji KESABARAN dan KESYUKURAN kita padaNya "

اصبروا واشكروا ^^

p/s terakhir: " Siapa yang belum lagi ucap ALHAMDULILLAH...sila berbuat demikian. It's not too late to say it...^^





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...