Tuesday, April 30, 2013

The Great Adventure....(n_n )y




Assalamualaikum, May Allah bless all of us...

Entri kali ni just nak share pengalaman saya bersama housemate saya. Ini lah moment yang best yang dapat saya create bersama kawan-kawan saya yang saya sayang sangat2 ni, sebelum kami melangkah keluar dari bumi USIM.

Alhamdulillah...

Pengembaraan yang tidak dirancang pun sebenarnya. Sambil-sambil release tension, kami pun decide untuk keluar mengembara ciptaan Allah yang sangat-sangat hebat.

Jom....ikuti pengembaraan kami ke Gua Maloi Johol...(n_n )

Pengembaraan bermula......menuju ke Gua Batu Maloi Johol..around 500 meter...

Hampir menuju ke gerbang pintu masuk Gua Batu Maloi...




Dah sampai pun di pintu gerbang Gua Batu Maloi...Snap gambar  dulu....ni x basah lagi...

Dengar Taklimat.....bukan dengar sangat pun tuu...huhu
Masih mendengar taklimat....excited...x sabar nak masuk Gua..

Ok..jelajah kami sudah bermula...tapi belum masuk gua lagi...baru menuju ke arah gua...

Belum masuk gua lagi...tapi sudah terpaksa mengharungi air......so  adventurous..
Alhamdulillah, sudah sampai di depan pintu masuk Gua...baca doa pendinding diri dulu...ape-ape pun, we have to be ware first....(n_n )y







Now...bermulalah liku-liku yang terpaksa kami tempuhi sepanjang kembara kami di dalam gua yang gelap dan dipenuhi air ni....^^


 Gelap + Air di atas celahan-celahan batu dan di bawah....itu lah cabaran kami...but, still OSEM...












 dalam gua pun ada dewan....huhu...seriously, ni dewan dalam gua ni yang boleh memuatkan 700 lebih orang...hebatkan ciptaan Allah...

Air kat dalam Gua ni memang sangat-sangat deras.....memang perlukan tenaga yang kuat untuk mengharungi air yang kuat ni...



 Kami  kena berpaut pada tali yang kat tepi tu je...nampak x tangan orang kat tepi tu...macam tu la..hee...bawah ni lubang besar.....So amazing...


 masuk lagi di celahan batu yang dipenuhi air....


 nak tahu ni apa?? yang ni kami sedang berada di gua budha namanye...nampak x macam bentuk budha..ini sebenarnya hasil daripada hakisan air daripada atas batu yang membentuk bentuk budha ni...Hebat ciptaan Allah..tapi Wallahua'lam lah bentuk tu sebenarnya bentuk Budha or something else....



 ini pula Gua tempurung....nampak bentuk batu ni, bentuk tempurung kan....Subhanallah!!!




ini pula hakisan yang membentuk di atas batu....batu yang di atas kepala kami......cantik sangat hakisan yang membentuk, tapi kat gambar ni x nampak sangat...but..seriously...Subhanallah!!!



 Kami sedang duduk mendengar explanation daripada Juru Pandu about Gua Budha...



 Dalam x??? dalam.......rasa macam x percaya kami berjaya melepasi air sedalam ni...Kene menyelam pulak tuu...Alhamdulillah, Allah permudahkan...x de ape2 berlaku...(n_n )




kami dah basah kuyup dah ni...masa ni pulak hujan..kami sudah sampai check point 12, actually ada 24 check point sumenye, tapi malangnya kami x dpat nek sampai ke 24 disebabkan hujan yang agak lebat dan bahaya jika diteruskan juge perjalanan kami..Jadi kami stop sampai check point 12, but kami akan continue lagi next time...(n_n )



=============================================================================================

Lastly....ni la moment yang best bagi sy dgn housemate yang sy sayang kerana Allah ni.....May Allah bless us with His Rahim and Rahmah...(n_n )y





Dalam bas mewah USIM...hee..makan2...kelaparan sume...



















Apa yang saya dapat daripada pengembaraan kami ni.....

Tiada jalan yang singkat untuk kita sampai ke suatu destinasi yang sememangnya jauh. Perjalanan tetap melibatkan langkah demi langkah dan tingkat demi tingkat. Pengalaman hidup itulah yang membentuk keindahan perjalanan kehidupan kita.

============================================================
-THE END-
============================================================
















1 comment:

DIARI MAYA MIA said...

suatu pengembaraan penuh bermanfaat telah adik lalui...tersenyum akak membacanya

http://mia-zara-ina.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...