Saturday, July 30, 2011

Menanti Cinta di Pesantren Ramadhan



Sudah jauh juga perjalanan hamba disepanjang tahun ini. Ramai telah ku temui. Kesemuanya menjemput ku ke setiap madrasah mereka.Madrasah Muharam, Safar, rabiul Awal, Rabiul Akhir. Pelbagai pengalaman ku tempuhi, setitis percikan hikmah berharga pasti ku kutip sebagai bekal di masa hadapan. Teruskan lagi pengembaraan. Sehingga bertemu ku dengan Jamadil Awal. Setelah sebulan menetap di madrasah Jamadil Awal. Jamadil Awal menjemput pula ke madrasah sahabat karibnya Jamadil Akhir. Selama sebulan jua ku menetap disana mengutip seberapa banyak mutiara-mutiara hikmah. Teringat pesanan sahabat seperjuangan madrasah Jamadil Akhir tika hari perpisahan dengannya semakin mendekat.

" Sahabat ingatlah pesananku, setibanya kamu ke madrasah rejab juga madrasah sya'ban maka ketahuilah kamu bahawa Rasulullah s.a.w mengajarkan kepada para sahabatnya sebuah doa yang menjadi amalan baginda disepanjang bulan rejab dan sya'ban." Berkata sahabat dengan wajah yang berseri-seri kegembiraan.

"Apakah doanya? Ingin kamu kongsikannya buatku?" Tanya saya kembali dengan wajah yang dipenuhi dengan segenap harapan ingin tahu.

"Ya, sudah tentu akan ku kongsikan doanya buatmu sahabat."Senyuman dilemparkan tampak keikhlasan terpancar.

Ini dia doanya:

اللهم بركلنا في رجب و شعبان و بلغنا في رمضان

Ya Allah berkatilah kami di dalam rejab dan sya'ban dan sampaikanlah kami ke dalam Ramadhan.

Ya...moga-moga Allah memberkatiku. Ameen.

Pelbagai juga hibrah dan mutiara hikmah dapat ku kutip di sepanjang ku berada di madrasahRejab. Begitu jua ketika ku berada di dalam madrasah Sya'ban. Ku melihat sahabat-sahabat di madrasah rejab dan jua Madrasah Sya'ban, tidak lekang dibibir mereka mengucap doa yang pernah diajarkan oleh sahabatku tika aku menetap di Madrasah Jamadil Akhir.

Kini masih ku berada di Madrasah Sya'ban. Sudah tinggal beberapa minit sahaja akan ku meninggalkan Madrasah Sya'ban ini. Dan setelah itu akan ku sambung perjalananku ke Madrasah yang terunggul sekali diantara madrasah-madrasah yang lainnya.
Madrasah Ramadhan.

Ku memerhati wajah-wajah sahabat Madrasah Sya'ban. Sesekali melihat wajah mereka bercahaya kegembiraan seperti ada sesuatu yang amat bermakna dihadapan sana. Juga mereka bertungkus-lumus menyiapkan segala persiapan,sepertinya mahu menyambut tetamu yang terlalu istimewa.Namun, kekadang ku melihat wajah mereka tertunduk layu, suram. Seakan kebimbangan menyelubungi. Termenung seketika. Air mata menitis membasahi pipi.Sungguh membuat rasa ingin tahuku membuak-buak.

"Sahabat, sungguh tatkala kami gembira kerana kami tidak sabar untuk menjadi tetamu di sebuah madrasah. Tatkala kami sedih, kerana kami bimbang kami tidak terpilih olehNya sebagai tetamu Madrasah itu. Ketahuilah kamu wahai sahabat, Madrasah itu adalah Madrasah Ramadhan. Ramadhan bakal menjelma. Namun tidak siapa pun tahu siapa yang bakal bertemu dengannya. Berbondong-bondong manusia ingin masuk ke Madrasah Ramadhan. Dan aku jua salah seorang diantara mereka yang terlalu ingin memasuki Madrasah Ramadhan yang terlalu indah.Sehingga nabi s.a.w pernah menyebut,

"Barangsiapa yang bergembira dengan datangnya Ramadhan,nescaya Allah haramkan jasadnya daripada api neraka" Terang seorang sahabat Madrasah Sya'ban sambil teresak-esak. Barangkali tangisan kegembiraan, barangkali jua tangisan kebimbangan.

Tiba-tiba mencelah seorang sahabat yang lainnya.

"Namun sahabat jika kita hanya ada keinginan untuk memasuki Madrasah Ramadhan sahaja tanpa ada rasa untuk menghayatinya, tentu sahaja ianya akan menjadi sia-sia." celah seorang sahabat.Tegas.

"Ya, benar itu. Jika boleh ku pinta padaNya. Ingin saja ku pinta, Ya Tuhan, golongkanlah aku dikalangan tetamu Madrasah Ramadhan. Izinkanlah bagiku, walau sehari cuma. Dan pastinya ingin ku hayatinya dengan kesungguhanku untuk mendapatkan sebanyak-banyaknya mutiara-mutiara yang telah dijanjikan olehMu." Sahabat yang tadinya menyambung bicara dalam tangisan.

Mendengar kata-kata sahabat-sahabat Madrasah Rejab, membuatku juga turut terlalu ingin menjadi tetamu Madrasah Ramdhan. Pastinya Madrasah ini adlah sebaik-baik madrasah diantara madrasah-madrasah yang lainnya. Pastinya di dalamnya penuh dengan mutiara-mutiara yang tiada tolok bandingnya. Ingin sekali ku memanggilnya 'Pesantren Ramadhan'. Ku pasti di dalamnya pasti ada cinta yang lebih hebat dari cinta-cinta yang lainnya. Kerana di dalamnya, pasti dapat ku merasakan keindahan cintaNya yang sebenar-benarnya.

Beberapa detik ini dua kemungkinan yang bakal terjadi.Menjadi tetamu Madrasah Ramadhan atau menjadi tetamu Barzakh. Allahu a'lam. Dia yang paling mengetahui.Namun usaha dengan berterusan berdoa supaya dapat menjadi tetamu Madrasah Ramadhan tetap perlu.

Moga kita sama-sama dapat menjadi tetamu Madrasah Ramadhan yang ingin ku gelar dengan panggilan yang berbeza namun tetap membawa makna yang sama 'Pesantren Ramadhan' Moga sama-sama dapat merasai bersama keindahan cintaNya yang hakiki di dalam 'Pesantren Ramadhan'






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...