Saturday, July 5, 2014

It's about your heart







Bismillah, dengan namaMu aku terus melangkah.

---------------------------------------------------

" Solehah, pernah jatuh cinta? "

Tanya seorang sahabat.

Aku diam seketika. Bukan kerana terkejut dengan soalan itu. Namun, sering kali soalan itu diaju kepadaku.

" Ya, pernah "

Jawabku ringkas.

" Solehah pernah jatuh cinta! dengan siapa? Macam tak pernah nampak bercinta pun. "

" Ya, saya bukan sahaja pernah jatuh cinta, malah pernah kecewa kerana cinta. "

Terlopong mulutnya mendengar statement ku.


It's about Your heart


-------------------------------------------------

ya aku pernah merasai pengalaman itu. Pernah jatuh cinta. Pernah juga dilukai kerana cinta.

Tertarik dengan lirik lagu " Human by Christina Perri "

But I'm only human
And I bleed when I fall down
I'm only human
And I crash and I break down

I'm only human
Just a little human

Aku juga insan lemah yang tak pernah lepas dari segala macam ujian yang dilalui oleh manusia biasa.

Mencintai seseorang yang kita cintai tidak semestinya perlu dipamerkan. Jika belum pasti dan bersedia, tidak perlu pamerkan perasaan cinta pada insan yang dirasakan senang di hati kita.

Cinta itu tidak semestinya bersama. Kasih tidak bererti memiliki.

Pujangga sering mengungkapkan, cinta tidak semestinya bersatu.

Cinta tidak membelenggu tetapi membebaskan!

Cinta itu membebaskan, memaafkan dan memberi. Bukan cinta namanya jika kita ingin membelenggu, berdendam dan ingin mendapatkan sesuatu dari yang dicintai.

Walau perit rasanya, terpaksa membebaskan sesuatu yang dicintai, terpaksa membebaskan suatu perasaan yang tersulam indah di dalam hati, namun itu lah namanya cinta. MEMBEBASKAN!!

Dan cinta itu terkaitnya dengan cinta Allah.

Jika cinta itu membuat kamu semakin jauh denganNya. Bukan cinta namanya itu.

Jika cinta itu membuat kamu semakin dekat dan hampir dengan cintaNya. Itu lah sebenarnya cinta.

Kerana apa saya katakan cinta ini ada hbungannya dengan Allah. Kerana Allah yang mencipta cinta. Dia yang memberi rasa cinta. Mana mungkin kita ketepikan cinta Dia dalam cinta kita sesama manusia.

Janganlah derhaka kepada cinta Allah.
Selesai cinta kita denganNya, maka selesailah cinta kita dengan manusia.

===================================

Berbalik kepada kisah saya yang pernah jatuh cinta dan kecewa kerana cinta.

Ya pengalaman itu pernah dirasai bahkan sering dirasai.

Saya pernah jatuh cinta denganNya.
Dan pernah kecewa kerana cinta yang tak bersandar padaNya. Bila ada sahaja cinta yang tak bersandar kepadaNya berlaku di mata saya, saya akan turut kecewa.

Kerana saya juga ingin mereka merasai indahnya cinta bila semuanya kerana Dia.
Satu ketenangan yang luar biasa.

Jika kamu sedih dengan cinta itu, Kembali tanyakan pada hatimu.
It's about your heart !!

=====================================

By Hamba Yang Dhaif
_Solehah_



2 comments:

Nur Shafikah said...

nice entry...tersentuh saya membacanya...saya follow sinilah..klo sudi follow back ye..kita bertukar2 ilmu.. :)

Shafira Aulia said...

"Thank you for nice information
Please visit our website unimuda and uhamka"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...